Εισαγωγή στην Πληροφορική και MS Office (Word, Excel, Powerpoint)
Πληροφορική και Ψηφιακός Μετασχηματισμός στην Υγεία
Σκοπός και Στόχοι Σεμιναρίου
Η Πληροφορική είναι μια επιστήμη σε συνεχή εξέλιξη με εξαιρετικά μεγάλη διείσδυση στον επιστημονικό και εργασιακό χώρο της υγείας. Αναμένεται ότι η ανάγκη για την Πληροφορική θα αυξάνεται συνεχώς, καθώς οι εξελίξεις στην τεχνολογία και η χρήση των υπολογιστών στην υγεία είναι αναπόσπαστα μέρη της σύγχρονης ιατρικής.
Σκοπός του σεμιναρίου:
Σκοπός του σεμιναρίου είναι η εξοικείωση των συμμετεχόντων με τα βασικά στοιχεία της πληροφορικής και της τεχνολογίας του υπολογιστή, καθώς και η εκπαίδευση τους στις βασικές λειτουργίες των προγραμμάτων της MS Office, όπως το Word, το Excel και το PowerPoint. Μέσω του μαθήματος αυτού, θα είναι σε θέση να κατανοήσουν θεμελιώδεις έννοιες της πληροφορικής και της σύγχρονης εξέλιξής της, όπως η ανάπτυξη λογισμικού, οι γλώσσες προγραμματισμού, οι βάσεις δεδομένων, τα πληροφοριακά συστήματα, η αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή, η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση, καθώς και θέματα σχετικά με την ηθική και την ασφάλεια στη χρήση τεχνολογίας και τις επιδράσεις της Πληροφορικής στην κοινωνία και την υγεία.
Επιπλέον, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να διαχειρίζονται αρχεία κειμένου, φύλλα εργασίας και παρουσιάσεις, καθώς και να χρησιμοποιούν βασικές λειτουργίες όπως η δημιουργία, η μετατροπή και η επεξεργασία αρχείων.
Στόχοι του σεμιναρίου:
Το σεμινάριο στοχεύει στην παροχή μιας σφαιρικής και σημαντικής κατανόησης της Πληροφορικής, ώστε οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν τις θεμελιώδεις γνώσεις και πρωταρχικές δεξιότητες που απαιτούνται στον τομέα αυτόν. Θα μπορούν επίσης να εκτιμήσουν τη σημασία και την εφαρμοσιμότητα της Πληροφορικής και εφαρμογών της στην επαγγελματική τους ζωή, και να αναπτύξουν μια στάση δια βίου μάθησης που είναι απαραίτητη για την εποχή μας με την ταχέως μεταβαλλόμενη τεχνολογία. Το σεμινάριο στοχεύει στην εισαγωγή της Πληροφορικής και στις βασικές λειτουργίες των προγραμμάτων MS Office, όπως το Word, το Excel και το PowerPoint, αποκτώντας χρήσιμη γνώση τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.
Συγκεκριμένα, οι στόχοι του θεωρητικού μέρους είναι οι εξής:
- Να κατανοήσουν οι συμμετέχοντες τις βασικές έννοιες και τον ορολογία της πληροφορικής, συμπεριλαμβανομένων των δεδομένων, των πληροφοριών, της γνώσης και της επεξεργασίας τους.
- Να δοθεί στους συμμετέχοντες μια επισκόπηση των διαφορετικών τύπων συστημάτων πληροφορικής, όπως βάσεις δεδομένων, πληροφοριακά συστήματα, συστήματα υποστήριξης αποφάσεων, διαδικτυακά συστήματα και ενδυναμωμένα συστήματα με τεχνητή νοημοσύνη.
- Να εισαχθούν οι συμμετέχοντες στις διαφορετικές περιοχές της πληροφορικής, όπως οι γλώσσες προγραμματισμού, η τεχνολογία λογισμικού, η αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή, η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση.
- Να αναπτύξουν οι συμμετέχοντες μια κατανόηση της εξέλιξης της σύγχρονης πληροφορικής και των ηθικών, κοινωνικών και νομικών ζητημάτων που σχετίζονται με την πληροφορική.
Μετά την παρακολούθηση του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες θα μπορούν:
- Να ορίσουν και να εξηγήσουν τις βασικές έννοιες και την ορολογία της πληροφορικής.
- Να παρακολουθούν τις ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της Πληροφορικής, αναγνωρίζοντας τι θα τους αφορά.
- Να παρακολουθούν και να αξιολογούν τις ραγδαίες εξελίξεις στην Πληροφορική με την ενίσχυση της Τεχνητής Νοημοσύνης και να αναγνωρίζουν τι θα τους αφορά.
- Να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν διαφορετικούς τύπους συστημάτων πληροφορικής.
- Να αξιολογούν σε αρχικό επίπεδο την χρησιμότητα και καταλληλότητα των διαφορετικών τύπων συστημάτων Πληροφορικής στα διαφορετικά περιβάλλοντα εργασίας.
- Να αναγνωρίζουν και να εξηγούν τις διαφορετικές περιοχές της πληροφορικής και τις εφαρμογές τους.
- Να κατανοούν και να αξιολογούν σε αρχικό επίπεδο ηθικά, κοινωνικά και νομικά θέματα που σχετίζονται με την πληροφορική και την υγεία.
- Να αντιλαμβάνονται απλούς αλγορίθμους.
- Να χρησιμοποιούν τα προγράμματα MS-WORD, EXCEL και POWERPOINT για να δημιουργούν και να προσαρμόζουν βασικά έγγραφα, όπως αναφορές, διαγνώσεις και επιστολές.
- Να δημιουργούν υπολογιστικά φύλλα και παρουσιάσεις, τις οποίες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν για διάφορους σκοπούς, από την ανάλυση δεδομένων έως την παρουσίαση της εργασίας τους, με χρήση του EXCEL.
- Να εφαρμόζουν προηγμένες λειτουργίες μορφοποίησης στο POWERPOINT, οι οποίες θα τους επιτρέψουν να δημιουργούν οπτικά ελκυστικές και ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις.
- Να βελτιώσουν την οργάνωση των εγγράφων τους και των κεμένων τους με χρήση του WORD.
- Να χρησιμοποιούν όλα τα παραπάνω εργαλεία σε συνεργασία του ενός με το άλλο, ώστε να δημιουργούν πιο ολοκληρωμένες εργασίες αναφορών, υπολογισμών και παρουσιάσεων
Α. Πρακτικό μέρος
MS-Office:
- Εισαγωγή στο MS-Office: Διαχείριση αρχείων στα Windows, Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power Point.
- Διαχείριση αρχείων: Δημιουργία, αντιγραφή, αποκοπή, επικόλληση, μεταφορά, διαγραφήαρχείων.
Microsoft Word:
- Εισαγωγή στο Word: πλοήγηση στη διεπαφή, δημιουργία ενός νέου εγγράφου, αποθήκευση και άνοιγμα αρχείων.
- Βασική μορφοποίηση: αλλαγή στυλ και μεγέθους γραμματοσειράς, προσαρμογή διαστήματος γραμμών, χρήση πλάγιας και έντονης γραμματοσειράς.
- Διάταξη σελίδας: προσαρμογή περιθωρίων, δημιουργία επικεφαλίδων και υποσέλιδων, χρήση αλλαγών σελίδας, δημιουργία λιστών, στοίχιση κειμένου.
- Προσθήκη εικόνων: εισαγωγή και αλλαγή μεγέθους εικόνων, μορφοποίηση εικόνων, προσθήκη λεζάντας.
- Πίνακες: δημιουργία και μορφοποίηση πινάκων, ταξινόμηση δεδομένων, χρήση τύπων δεδομένων.
- Στυλ και θέματα: εφαρμογή στυλ σε κείμενο, δημιουργία προσαρμοσμένων θεμάτων, χρήση προτύπων.
- Εύρεση και αντικατάσταση: αναζήτηση και αντικατάσταση κειμένου σε ένα έγγραφο.
- Εκτύπωση εγγράφου: επιλογή στοιχείων για εκτύπωση, χρήση προεπισκόπησης εκτύπωσης, επιλογή εκτύπωσης.
Microsoft Excel:
- Εισαγωγή στο Excel: Πλοήγηση στη διεπαφή, δημιουργία ενός νέου φύλλου εργασίας, αποθήκευση και άνοιγμα αρχείων.
- Βασικές λειτουργίες: Εισαγωγή δεδομένων στο Excel, Μορφοποίηση κελιών, αντιγραφή, επικόλληση, αποκοπή και διάταξη (sorting) δεδομένων.
- Βασικοί υπολογισμοί: Βασικές αριθμητικές πράξεις και χρήση του αυτόματου υπολογισμού.
- Αναφορές κελιών: Σχετικές και απόλυτες αναφορές.
- Χρήση συναρτήσεων: Βασικές συναρτήσεις SUM, AVERAGE, and COUNT.
- Δημιουργία απλού γραφήματος: Δημιουργία και μορφοποίηση διαγραμμάτων, χρήση τύπων διαγραμμάτων όπως διαγράμματα πίτας και διαγράμματα μπάρας.
- Διαχείριση αρχείων: Επεξεργασία και διαχείριση αρχείων κειμένου σε μορφή CSV (Comma Separated Values) ή TXT (Text).
- Συνεργασία με άλλα προγράμματα: Αντιγραφή και επικόλληση δεδομένων, ενσωμάτωση, εισαγωγή, εργαλεία συνεργασίας.
Microsoft PowerPoint:
- Εισαγωγή στο PowerPoint: Πλοήγηση στη διεπαφή, δημιουργία μιας νέας παρουσίασης, αποθήκευση και άνοιγμα αρχείων.
- Βασική διάταξη διαφανειών (slide layout):Προσθήκη και μορφοποίηση κειμένου.
- Εργασία με εικόνες: Εισαγωγή και μορφοποίηση εικόνων με χρήση Picture Tools.
- Μεταβάσεις διαφανειών: προσθήκη μεταβάσεων διαφανειών, animations.
- Σχέδιο και θέματα: Πρότυπα και θέματα σχεδίασης, προσαρμογή φόντου διαφανειών.
- SmartArt: Χρήση γραφικών SmartArt για οπτική αναπαράσταση πληροφοριών.
- Βίντεο, ήχος, προχωρημένα εργαλεία παρουσίασης: εισαγωγή και μορφοποίηση αρχείων βίντεο και ήχου, χρήση υπερσυνδέσμων.
Β. Θεωρητικό μέρος
- Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφορικής και τις εφαρμογές της στην καθημερινή ζωή και τον εργασιακό τομέα.
- Λογισμικό, Υλικό και δεδομένα.
- Λειτουργικά Συστήματα (Windows, Unix).
- Τεχνολογία Λογισμικού και κύκλος ζωής λογισμικού (Μοντέλο Καταρράκτη, Agile).
- Ανάλυση απαιτήσεων και σχεδίαση λογισμικού.
- Αντικειμενοστρεφής τεχνολογία και
- Προγραμματισμός και Γλώσσες Προγραμματισμού (C, Python κ.α).
- Αλγοριθμική προσέγγιση (Λογικά διαγράμματα, ψευδογλώσσα).
- Πληροφοριακά συστήματα και ERP (SAP κ.α).
- Διαδίκτυο, παγκόσμιος ιστός και διαδίκτυο των πραγμάτων.
- Διαδικτυακές πλατφόρμες για τηλεσυνεδρίες και εκπαίδευση (MS-TEAMS, Webex, E-Class, Moodle).
- Βάσεις Δεδομένων και Μεγάλα Δεδομένα (Big Data Analytics).
- Συστήματα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων (Oracle, MySQL).
- Η γλώσσα ερωτήσεων
- Τεχνητή Νοημοσύνη και ρομποτικές εφαρμογές.
- Μηχανική Μάθηση, Νευρωνικά δίκτυα και εφαρμογές.
- Έμπειρα Συστήματα και Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων.
- Αυτόνομο Λογισμικό και επίπεδα ανθρώπινου ελέγχου.
- Εξατομίκευση λογισμικού με παραδείγματα σε Κοινωνικά δίκτυα, ηλεκτρονικές αλληλεπιδράσεις.
- Νέες εξελίξεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη, πλεονεκτήματα και προκλήσεις.
- Chat-GPT και μεγάλα μοντέλα γλώσσας.
- Κίνδυνοι και ασφάλεια.
- Ηθική στην Πληροφορική, ιδιωτικότητα δεδομένων και GDPR.
- Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή.
- Συστήματα διεπαφής με τους χρήστες, Εμπειρία Χρηστών (UX/UI).
Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη Καθηγήτρια Μαρία Βίρβου, Πρόεδρος Τμήματος Πληροφορικής, Πανεπιστημίου Πειραιώς
Η Μαρία Βίρβου είναι Καθηγήτρια Α’ βαθμίδας στο Τμήμα Πληροφορικής Πανεπιστημίου Πειραιώς και Πρόεδρος του Τμήματος, Διευθύντρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Πληροφορική, Διευθύντρια του Ερευνητικού εργαστηρίου «Τεχνολογία Λογισμικού». Αποφοίτησε από το Μαθηματικό Τμήμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, απέκτησε το Master of Science από το University College London του Πανεπιστημίου του Λονδίνου της Μεγάλης Βρετανίας και το Διδακτορικό Δίπλωμα από το University of Sussex της Μεγάλης Βρετανίας στην Τεχνητή Νοημοσύνη και Τεχνολογία Λογισμικού με υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών. Είναι Editor-in-Chief της σειράς βιβλίων του Springer “Learning and Analytics in Intelligent Systems” και «Αrtificial Intelligence- Enhanced Software Engineering”. Διετέλεσε Editor-in Chief για Computer Science του διεθνούς περιοδικού SpringerPlus και Associate Editor του διεθνούς περιοδικού Knowledge and Information Systems. Έχει διατελέσει ή διατελεί Γενική Πρόεδρος / Πρόεδρος Επιστημονικής Επιτροπής / Προσκεκλημένη Ομιλήτρια σε περισσότερα από 30 διεθνή συνέδρια υψηλού κύρους με πιο πρόσφατα το 11th IEEE Intelligent Information Systems and Applications 2022 (Γενική συν-Πρόεδρος), το 23rd Annual ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE 2018, Larnaca, Cyprus, July 02-04, 2018 (Προσκεκλημένη κεντρική ομιλήτρια), το 29th ΙΕΕΕ International Conference on Tools with Artificial Intelligence 2017, Boston, USA (Program Chair). Έχει διατελέσει επιμελήτρια (editor) σε 35 διεθνείς συλλογικούς τόμους βιβλίων ή Proceedings ΔιεθνώνΣυνεδρίων.
Έχει συγγράψει 4 βιβλία και 5 μονογραφίες οι οποίες έχουν εκδοθεί από τον διεθνή ακαδημαϊκό εκδοτικό οίκο Springer. Είναι συγγραφέας περισσότερων από 400 εργασιών σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά ή συλλογικούς τόμους βιβλίων ή πρακτικά διεθνών συνεδρίων. Έχει επιβλέψει 12 διδάκτορες, οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει τα διδακτορικά επιτυχώς και πολλοί εξ αυτών ακολουθούν ήδη επιτυχή ακαδημαϊκή καριέρα σε Ελληνικά ΑΕΙ. Διδάσκει στα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα, επί σειρά ετών, τα μαθήματα Τεχνολογία Λογισμικού, Σύγχρονα Θέματα Τεχνολογίας Λογισμικού και Λογισμικό Κινητών Συσκευών, Εκπαιδευτικό Λογισμικό, Αλληλεπίδραση Ανθρώπου- Υπολογιστή, Γλώσσες Προγραμματισμού και Μεταγλωττιστές, Τεχνολογίες Εξατομίκευσης Λογισμικού, Μοντελοποίηση Χρηστών, Προσαρμοστικά Συστήματα Διδασκαλίας, Εμπειρία Χρηστών στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Έχει λάβει τιμητικό βραβείο από την UNESCO για την εξέχουσα συνεισφορά της στην Επιστήμη των Υπολογιστών. Έχει λάβει βραβεία καλύτερων εργασιών σε διεθνή έγκριτα συνέδρια. Ακόμα έχει λάβει δύο φορές το 1ο βραβείο από το Κέντρο Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς για τις πολυπληθέστερες ποιοτικές δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά των Καθηγητών του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Σύμφωνα με το Ακαδημαϊκό εργαλείο της Μicrosoft Academic Search, που αναλύει τα δεδομένα από 262.751.231συγγραφείς, η ίδια κατατάσσεται 1η συγγραφέας στην παγκόσμια κατάταξη στην επιστημονική περιοχή «Εκπαιδευτικό Λογισμικό». Ακόμα, η ίδια κατατάσσεται 1η συγγραφέας στην παγκόσμια κατάταξη ως προς τις δημοσιεύσεις στις επιστημονικές περιοχές «Κινητά Συγγραφικά Εργαλεία», «Ευφυής βοήθεια». Επιπροσθέτως, στην παγκόσμια κατάταξη η ίδια συγκαταλέγεται στους 40 κορυφαίους επιστήμονες σε ολόκληρη την περιοχή της Πληροφορικής «Πολυμέσα», ως προς τις δημοσιεύσεις (από 979.432 δημοσιεύσεις, 8.626.011 ετεροαναφορές, 1.600.000 συγγραφείς), συγκαταλέγεται στους 50 κορυφαίους επιστήμονες ως προς τις δημοσιεύσεις σε ολόκληρη την περιοχή της Πληροφορικής «Συστήματα Διεπαφής με τους χρήστες» (από 176.156 δημοσιεύσεις, 3.462.738 ετεροαναφορές) και ακόμα συγκαταλέγεται στους 65 κορυφαίους επιστήμονες σε ολόκληρη την περιοχή της Πληροφορικής «Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή» (από 538.396 δημοσιεύσεις, 6.497.244 ετεροαναφορές). Η ίδια συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων 2% επιστημόνων Τεχνητής Νοημοσύνης με την μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως σύμφωνα με την παγκόσμια κατάταξη ( Ioannidis, J. P., Boyack, K. W., & Baas, J. (2020) “Updated science-wide author databases of standardized citation indicators”, PLoS Biology, 18(10), e3000918).
Η παρακολούθηση γίνεται αποκλειστικά από το Διαδίκτυο μέσω απλού εκπαιδευτικού λογισμικού (πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης), παρέχεται ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και συνεχής εκπαιδευτική υποστήριξη. Από τη στιγμή που ένας υποψήφιος γίνεται δεκτός στο πρόγραμμα δημιουργείται λογαριασμός χρήστη στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και δίνεται πρόσβαση στα επιμέρους σεμινάρια της εκπαιδευτικής ενότητας της επιλογής του. Στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης αναρτάται το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού και κοινοποιούνται τα στοιχεία επικοινωνίας του υπεύθυνου διδάσκοντα. Ο εκπαιδευόμενος έχει πρόσβαση στην πλατφόρμα, οποιαδήποτε στιγμή και από οπουδήποτε έχει σύνδεση internet.
Το εκπαιδευτικό υλικό του σεμιναρίου περιλαμβάνει πακέτα ψηφιακού περιεχομένου scorm, ηλεκτρονικές σημειώσεις με θεωρία και παραδείγματα (σε μορφή pdf με δυνατότητα αποθήκευσης και εκτύπωσης, ώστε να είναι εφικτή η μελέτη και offline), καθώς και online τεστ – αυτοαξιολόγησης και τεστ τελικής εξέτασης – με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σωστό-λάθος.
Προϋπόθεση για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης είναι η επιτυχής ολοκλήρωση της εξεταστικής διαδικασίας για το σύνολο των επιμέρους σεμιναρίων της Εκπαιδευτικής Ενότητας “Πληροφορική και Ψηφιακός Μετασχηματισμός στην Υγεία (Informatics and Digital Transformation in Healthcare)”.