Εισαγωγή στη Διοίκηση Έργων (Project Management)
Διοίκηση Έργων και Προμηθειών με σύγχρονες εφαρμογές στην Υγεία
Σκοπός και Στόχοι Σεμιναρίου
Καθημερινά γύρω μας εκτελούνται έργα κάθε είδους και κάθε κλίμακας: κατασκευαστικά, πληροφορικής, αναπλάσεων, επιχειρηματικής αναδιοργάνωσης, κλπ. Είναι λοιπόν δίκαιο να ισχυριστούμε ότι τα έργα κινούν την οικονομία και κινητοποιούν επιχειρήσεις και οργανισμούς. Πώς όμως διασφαλίζουμε ότι ένα έργο θα είναι επιτυχημένο, θα πετύχει δηλαδή τους χρονικούς, οικονομικούς, ποιοτικούς, κλπ., στόχους του και θα ικανοποιήσει τις προσδοκίες των χρηστών και των συντελεστών του; Ποιες είναι οι γνώσεις και δεξιότητες που πρέπει να έχει ένας Project Manager ώστε να συνδράμει στην επιτυχία του έργου;
Το μάθημα αυτό ασχολείται με τη μελέτη και πρακτική της Διοίκησης Έργων (Project Management) με εφαρμογές στον χώρο της Υγείας, εξετάζοντας συνολικά ένα έργο από την απόφαση υλοποίησής του μέχρι την ολοκλήρωσή του. Παρουσιάζει τις μεθοδολογίες και προσεγγίσεις για την αξιολόγηση και επιλογή μεταξύ υποψηφίων έργων, καθώς τις πλέον κομβικές πτυχές της Διοίκησης Έργων όπως η Διαχείριση των Εμπλεκομένων (Συμμετόχων), η Διαχείριση του Φυσικού Αντικειμένου, η Διαχείριση Χρόνου και Κόστους και η Διαχείριση Κινδύνων. Παράλληλα με το θεωρητικό τμήμα, εξετάζεται μία εφαρμοσμένη διαδραστική περίπτωση όπου εφαρμόζονται όλα τα συναφή εργαλεία. Το σύνολο του μαθήματος ενδυναμώνει τη σύνδεση μεταξύ θεωρίας και πρακτικής και προετοιμάζει τους εκπαιδευόμενους για απασχόληση σε έργα του τομέα ευθύνης τους.
Το μάθημα απευθύνεται σε όσους ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με τη διοίκηση των έργων (project management) στο χώρο της (πρωτοβάθμιας φροντίδας) Υγείας. Απευθύνεται ειδικότερα σε όσους ενδιαφέρονται να αποκτήσουν εμπεριστατωμένη γνώση για το εύρος και τη φύση των διοικητικών προκλήσεων σε ένα έργο, ξεκινώντας από την κατάστρωση του σχεδίου του έργου και τη διαχείριση των εμπλεκομένων και καταλήγοντας στην παρακολούθηση της φυσικής και οικονομικής προόδου. Επιπλέον, θίγει την οπτική του στρατηγικού σχεδιασμού και της αξιολόγησης επενδυτικών αποφάσεων.
Το μάθημα έχει σαν στόχο να βοηθήσει / ενθαρρύνει τους εκπαιδευόμενους να:
- Αντιληφθούν το πώς τοποθετείται το μοντέρνο Project Management στο χώρο της Υγείας, γιατί τα έργα πρέπει να ευθυγραμμίζονται με την στρατηγική των προϊσταμένων φορέων και πώς τα έργα βοηθούν να δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία στις παρεχόμενες υπηρεσίες Υγείας.
- Μάθουν πώς να οργανώνουν και να διοικούν έργα χρησιμοποιώντας παγκοσμίως αποδεκτές, αποτελεσματικές τεχνικές Project Management.
- Μάθουν, κατανοήσουν και υιοθετήσουν προσεγγίσεις, τεχνικές και μεθοδολογίες ώστε να βελτιστοποιούν τα έργα τους από κάθε άποψη, όπως, φυσικό αντικείμενο, χρόνος, κόστος, παραγωγικό δυναμικό, κλπ.
- Αποκτήσουν γνώση στις πτυχές επικοινωνίας του Project Management περιλαμβανομένων αρκετών περιοχών, όπως η Διαχείριση Εμπλεκομένων, η Διαχείριση του Φυσικού Αντικειμένου, η Διαχείριση Κινδύνων, η Διαχείριση Αλλαγών, κλπ.
- Έλθουν σε επαφή με μία πρώτη επαφή με ένα σύγχρονο λογισμικό Διοίκησης Έργων και να αντιληφθούν πώς γίνεται ο προγραμματισμός και ο έλεγχος των έργων.
Η διάρθρωση του μαθήματος είναι η ακόλουθη:
| Διδακτικές ενότητες | Διάρκεια και μεθοδολογία διδακτικών ενοτήτων |
| 1. Εισαγωγή & Πλαίσιο Διοίκησης Έργων (ΔΕ):
Βασικές Έννοιες – Ορισμοί – Το Περιβάλλον της Διοίκησης Έργων – Στόχοι και προκλήσεις της ΔΕ – Ο Κύκλος Ζωής του Έργου – Παράγοντες περιβάλλοντος και περιουσιακά στοιχεία φορέων Υγείας – Δεξιότητες ΔΕ |
5 διδακτικές ώρες |
| 2. Στρατηγικός σχεδιασμός και μέθοδοι επιλογής έργων:
Ανάλυση του κύκλου ζωής – Πραγματική αξία και πραγματικό κόστος ενός έργου – Προσδιορισμός και φιλτράρισμα έργων – Τεχνικές αξιολόγησης και επιλογής έργων – Παραδείγματα |
5 διδακτικές ώρες |
| 3. Συνολική Διοίκηση Έργων στο χώρο της Υγείας:
Εισαγωγή – Καταστατικό και Έκθεση Φυσικού Αντικειμένου – Σχέδιο (Πρόγραμμα) Έργου και Συνιστώσες του – Παρακολούθηση και Έλεγχος Προόδου |
5 διδακτικές ώρες |
| 4. Διαχείριση Συμμετόχων του Έργου:
Εισαγωγή – Αναγνώριση Συμμετόχων στο χώρο της Υγείας – Διαχείριση και Παρακολούθηση Εμπλοκής Συμμετόχων – Παραδείγματα Μεθόδων Αναγνώρισης Συμμετόχων |
5 διδακτικές ώρες |
| 5. Διαχείριση Φυσικού Αντικειμένου του Έργου:
Συλλογή απαιτήσεων και παγίωση του αντικειμένου – Τεχνικές και Πρότυπα Δομής Ανάλυσης Εργασιών (Work Breakdown Structure – WBS) |
5 διδακτικές ώρες |
| 6. Διαχείριση Χρόνου του Έργου:
Οργάνωση και Εκτίμηση Δραστηριοτήτων – Εξαρτήσεις Δραστηριοτήτων, Περιορισμοί και Προθεσμίες – Χ/Δ Έργου |
9 διδακτικές ώρες |
| 7. Οικονομική Διαχείριση Έργου
Τιμές και Είδη Παραγωγικού Δυναμικού – Ανάπτυξη Προϋπολογισμού και Μέθοδοι Κατάρτισής του
|
5 διδακτικές ώρες |
| 10. Διαχείριση Επικοινωνιών Έργου:
Εισαγωγή – Είδη Επικοινωνίας – Απαιτήσεις – Χαρακτηριστικά Συμμετόχων – Τεχνικές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας |
5 διδακτικές ώρες |
| 11. Διαχείριση Κινδύνων Έργου:
Μητρώο Κινδύνων – Μέθοδοι Ποιοτικής και Ποσοτικής Ανάλυσης Κινδύνων – Σχεδιασμός και Τεχνικές Αντιμετώπισης Κινδύνων |
6 διδακτικές ώρες |
Καθηγητής Δημήτριος Εμίρης, Τμήμα Βιομηχανικής Διοίκησης και Τεχνολογίας Πανεπιστημίου Πειραιώς (Dipl. Engr., M.Sc., Ph.D.).
Ο Δημήτριος Εμίρης είναι Ηλ/γος Μηχανικός (ΕΜΠ – 1987) με δίπλωμα Master of Science και διδακτορικό (Ph.D.) στην επιστήμη του Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, το 1988 και το 1991, αντίστοιχα, από το University of Rochester, NY, των ΗΠΑ. Έχει συγγράψει δύο επιστημονικά συγγράμματα, το ένα με αντικείμενο τη Διοίκηση Έργων (Project Management) και το δεύτερο τη Ρομποτική. Έχει συμμετάσχει σε πολλά μεγάλα έργα, περιλαμβανομένων έργων βιομηχανικής συντήρησης, τηλεπικοινωνιών, λογισμικού, κλπ., και έχει λειτουργήσει ως Σύμβουλος εισηγμένων επιχειρήσεων για την ενσωμάτωση κουλτούρας Διοίκησης Έργων στις οργανωτικές τους δομές. Ο κος Εμίρης έχει ευρεία διδακτική και σεμιναριακή εμπειρία τόσο στον ακαδημαϊκό όσο και στον επαγγελματικό χώρο, είτε δια ζώσης είτε εξ’ αποστάσεως (e‑learning). Από το 2008 είναι πιστοποιημένος Project Management Professional (PMP®).
Η παρακολούθηση γίνεται αποκλειστικά από το Διαδίκτυο μέσω απλού εκπαιδευτικού λογισμικού (πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης), παρέχεται ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και συνεχής εκπαιδευτική υποστήριξη. Από τη στιγμή που ένας υποψήφιος γίνεται δεκτός στο πρόγραμμα δημιουργείται λογαριασμός χρήστη στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και δίνεται πρόσβαση στα επιμέρους σεμινάρια της εκπαιδευτικής ενότητας της επιλογής του. Στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης αναρτάται το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού και κοινοποιούνται τα στοιχεία επικοινωνίας του υπεύθυνου διδάσκοντα. Ο εκπαιδευόμενος έχει πρόσβαση στην πλατφόρμα, οποιαδήποτε στιγμή και από οπουδήποτε έχει σύνδεση internet.
Το εκπαιδευτικό υλικό του σεμιναρίου περιλαμβάνει πακέτα ψηφιακού περιεχομένου scorm, ηλεκτρονικές σημειώσεις με θεωρία και παραδείγματα (σε μορφή pdf με δυνατότητα αποθήκευσης και εκτύπωσης, ώστε να είναι εφικτή η μελέτη και offline), διδακτικά video για εμβάθυνση και επέκταση του υλικού, καθώς και online τεστ – αυτοαξιολόγησης και τεστ τελικής εξέτασης – με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σωστό-λάθος.
Προϋπόθεση για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης είναι η επιτυχής ολοκλήρωση της εξεταστικής διαδικασίας για το σύνολο των επιμέρους σεμιναρίων της Εκπαιδευτικής Ενότητας “Διοίκηση Έργων και Προμηθειών με σύγχρονες εφαρμογές στην Υγεία – (Project and Procurement Management with modern applications in Healthcare)”.