Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ΠΑΠΕΙ – Εκπαίδευση Επαγγελματιών Υγείας της ΠΦΥ

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ΠΑ.ΠΕΙ.

Εκπαίδευση Επαγγελματιών Υγείας της ΠΦΥ

Εκπαιδευτική Ενότητα

Πληροφορική και Ψηφιακός Μετασχηματισμός στην Υγεία

Informatics and Digital Transformation in Healthcare

Περιγραφή

Σεμινάρια

Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος:

Καθηγητής Ηλίας Μαγκλογιάννης

Εκπαιδευτές

Καθηγητής Ηλίας Μαγκλογιάννης, Κωνσταντίνος Μούτσελος, Δρ. Ανδρέας Μενύχτας, Δρ. Παρίσης Γ. Γάλλος, Αθανάσιος Καλλιπολίτης, Διονύσιος Κουλούρης, Μελίνα Τζιομάκα, Ελευθέριος Βούζης, Αργύριος Ζαφειρίου

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:
– Αναλύουν τους περιορισμούς των χειρόγραφων ιατρικών δεδομένων και την
αναγκαιότητα της πλήρους, αποδοτικής και αποτελεσματικής ψηφιοποίησής τους
ακολουθώντας βέλτιστες πρακτικές.
– Να περιγράφουν τα πλεονεκτήματα και προκλήσεις των ηλεκτρονικών μητρώων υγείας και των αυτοματοποιημένων συστημάτων εισαγωγής δεδομένων και υποστήριξης ιατρικών αποφάσεων.
– Αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα και να σχεδιάζουν αρχιτεκτονικές (σε εννοιολογικό και
σε φυσικό επίπεδο) ηλεκτρονικών υπηρεσιών υγείας με έμφαση στη διαχείριση των ιατρικών δεδομένων.
– Αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα της ανταλλαγής ιατρικών πληροφοριών (health
information exchange-HIE) και της διαλειτουργικότητας αντιστοίχων συστημάτων με στόχο την ολοκλήρωση των δεδομένων και των διεργασιών υγείας.
– Περιγράφουν τις βασικές υπηρεσίες και τα ισχύοντα πρότυπα ασφάλειας και να ενσωματώνουν αντίστοιχες πολιτικές ασφάλειας συστημάτων και των ιατρικών/νοσηλευτικών δεδομένων.

Το περιεχόμενο του σεμιναρίου χωρίζεται σε 6 Ενότητες:

Ενότητα 1:
Εισαγωγή – Συστήματα Υγείας – Δομή Συστημάτων Υγείας (π.χ. Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια κτλ.)
Η Φύση της πληροφορίας στο χώρο της υγείας
Πληροφοριακά Συστήματα Υγείας
Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Υγείας
Εισαγωγή στην Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση
Μητρώα Ασθενών

Ενότητα 2:
Εισαγωγή Πρότυπα του χώρου της Υγείας
Διαλειτουργικότητα ΠΣ στον χώρο της υγείας
Παραδείγματα προτύπων ορολογίας (ICD-10, SNOMED κτλ)
Πρότυπα του χώρου της Υγείας – Κωδικοποιήσεις (Διαλειτουργικότητα – επισκόπηση προτύπων αναπαράστασης ιατρικών δεδομένων)

Ενότητα 3:
Πρότυπα του χώρου της Υγείας – Πρότυπα ανταλλαγής δεδομένων
Παραδείγματα προτύπων ανταλλαγής δεδομένων (HL7-FHΙR, DICOM κτλ)
Η συμβολή των προτύπων στον Διαμοιρασμό Δεδομένων Υγείας

Ενότητα 4:
Χρήση ΗΦΥ στην υποστήριξη ιατρικών αποφάσεων (Clinical outcome, Policy making)
Ανάλυση και αξιοποίηση Δεδομένων Υγείας μέσω ΗΦΥ
Τεχνικά Παραδείγματα
Μεγάλα Δεδομένα, Αναπαράσταση δεδομένων και πληροφοριών (συμβολή του ΗΦΥ)

Ενότητα 5:
Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας
Τύποι Συστημάτων ΗΦΥ
Δομικά στοιχεία και λειτουργίες των συστημάτων ΗΦΥ
Θέματα Ασφάλειας
Πλεονεκτήματα χρήσης Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας

Ενότητα 6:
Ψηφιακός Φάκελος Υγείας και λοιπά θέματα διασυνδέσεων – ΗΔΙΚΑ

 

Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος Καθηγητής Ηλίας Μαγκλογιάννης, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων. Ο Δρ. Η. Μαγκλογιάννης είναι διευθυντής στο Εργαστήριο Υπολογιστικής Βιοϊατρικής στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά. Αποφοίτησε από το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ και από το ίδιο τμήμα ανακηρύχθηκε Διδάκτορας Μηχανικός  με εξειδίκευση στη Βιοϊατρική Τεχνολογία και την Ιατρική Πληροφορική. Από το 2001 έως το 2008 υπηρέτησε στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ενώ στη συνέχεια διετέλεσε Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδος. Σήμερα είναι Καθηγητής στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά  Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εντάσσονται στις περιοχές της Ανάλυσης Εικόνας και Ήχου, της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας, της Ιατρικής Πληροφορικής και των Διεισδυτικών Συστημάτων (Pervasive Systems). Στα εν λόγω πεδία έχει 3 διεθνή βιβλία (εκδοτικοί οίκοι: Springer, IOS Press, Morgan & Claypool), 140 δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και πάνω από 200 δημοσιεύσεις σε πρακτικά διεθνών συνεδρίων, ενώ έχει λάβει πλέον των 8000 ετεροαναφορών (h-index=42). Ο Δρ. Μαγκλογιάννης έχει συμμετάσχει σε πλήθος Ευρωπαϊκών (π.χ. H2020: PolicyCloud, CROWDHEALTH, UNCAP, AGILE, FP7: e-LICO, INHOME, FP6: UNITE, NOMAD, TELEMED, FP5: MOMEDA, INTRACLINIC) και Εθνικών Έργων και έχει διατελέσει αντιπρόεδρος και γενικός γραμματέας της Ελληνικής Εταιρείας Βιοϊατρικής Τεχνολογίας, μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Τεχνητής Νοημοσύνης, αντιπρόεδρος της ΕΜηΠΕΕ, αντιπρόεδρος του Ελληνικού Παραρτήματος της ΙΕΕΕ ΕΜΒS,  ενώ είναι μέλος διεθνών οργανισμών όπως η  EAMBES (Fellow Member), η IEEE (Senior Member), η ACM, η SPIE και η IFIP. Ο Δρ. Μαγκλογιάννης είναι Πρόεδρος της Ομάδας Εργασίας IFIP WG 12.5 Artificial Intelligence Applications, μέλος του επιστημονικού συμβουλίου (editorial board member) στα διεθνή περιοδικά Journal of healthcare Engineering, Personal and Ubiquitous Computing, Scientific World και Intelligent Decision Technologies, ενώ έχει διατελέσει βοηθός εκδότη στα περιοδικά IEEE Biomedical Health Informatics, IEEE Transactions on Information Technology in Biomedicine, Journal on Information Technology in Healthcare.

Ο Δρ. Κωνσταντίνος Μούτσελος είναι μέλος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π) του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων. Είναι πτυχιούχος Φυσικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος Μ.Δ.Ε στην κατεύθυνση ‘Επεξεργασία Σήματος και Υπολογιστικά Συστήματα’ από το Τμήμα Πληροφορικής του ΕΚΠΑ. Είναι διδάκτορας στη Βιοϊατρική Πληροφορική από το Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Για σειρά ετών ήταν καθηγητής Πληροφορικής/Φυσικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έχει διατελέσει για 13 χρόνια στέλεχος της Διαχειριστικής Αρχής “Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση” του Υπουργείου Παιδείας. Στη διάρκεια αυτή, έχει υπηρετήσει ως μέλος του Γραφείου ΟΠΣ (Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος), έχει επιβλέψει την εκτέλεση δεκάδων προγραμμάτων 3ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και κυρίως του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης – ΕΤΠΑ, με συνολικό προϋπολογισμό πάνω από 40 εκ. Ευρώ. Ακόμη, σχεδίασε και ανέπτυξε το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΥΔ-ΕΠΕΔΒΜ με σκοπό την ολοκληρωμένη παρακολούθηση των χρηματοροών, έργο το οποίο προτάθηκε ως βέλτιστη πρακτική για επιχειρησιακά προγράμματα του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς – ΕΣΠΑ (2007-13). Εργάστηκε ως μεταδιδακτορικός προγραμματιστής λογισμικού για έρευνα στην πρωτεομική (βασισμένη στη φασματοσκοπία μάζας) στο Κολλέγιο Επιστημών Ζωής, Τμήμα Υπολογιστικής Βιολογίας, στην Ομάδα Ανάλυσης Δεδομένων, στο Πανεπιστήμιο του Dundee, UK. Εκεί, σχεδίασε και ανέπτυξε εξ-αρχής το ProLiMS, ένα Εργαστηριακό Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης για το Κεντρικό Εργαστήριο Πρωτεομικής. Έχει συμμετάσχει σε ευρωπαϊκά/διεθνή ερευνητικά προγράμματα και έχει δημοσιεύσει 14 άρθρα σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια με κριτές. Tα ενδιαφέροντά του κινούνται στην γενική κατεύθυνση ανάπτυξης επιστημονικού λογισμικού για την ανάλυση και εξόρυξη βιοϊατρικών δεδομένων.

Ο Δρ. Ανδρέας Μενύχτας σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο από όπου έλαβε το Δίπλωμα του Ηλεκτρολόγου Μηχανικού και Μηχανικού Υπολογιστώ το έτος 2004 και το Διδακτορικό του Δίπλωμα το έτος 2009. Η διατριβή αφορά το σχεδιασμό και υλοποίηση αρχιτεκτονικών και μεθοδολογιών για τη διασφάλιση ποιότητας υπηρεσιών (QoS) σε υπηρεσιοστρεφή (Service Oriented) συστήματα και περιβάλλοντα Υπολογιστικού Νέφους (Cloud Computing). Εργάζεται ως μηχανικός λογισμικού και ερευνάς και έχει συμμετάσχει σε διάφορα ευρωπαϊκά και εθνικά ερευνητικά προγράμματα στον τομέα των Κατανεμημένων Συστημάτων (Distributed Systems), Εξυγχρονισμό Λογισμικού (Software Modernization), Έξυπνων Πόλεων (Smart Cities), Διαδικτύου των Πραγμάτων (IoT) και eHealth όπως: CrowdHEALTH, AGILE, SAM, UNCAP, ARTIST, 4CaaST, EPIC, and IRMOS. Επιπρόσθετα διευθύνει δραστηριότητες σχεδιασμού και ανάπτυξης λογισμικού και συστημάτων στον ακαδημαϊκό και στον ιδιωτικό τομέα. Η επιστημονική του εργασία επικεντρώνεται στις τεχνολογίες Υπολογιστικού Νέφους (Cloud Computing), Διαχείριση Ελαστικότητας και Δεδομένων (Elasticity and Data Management), Ανάλυση και Σχεδιασμό Συστημάτων, ΙοΤ και eHealth και τα αποτελέσματα έχουν παρουσιαστεί σε περισσότερα από 70 επιστημονικά περιοδικά, σε συνέδρια και σε κεφάλαια βιβλίων.

Επίκουρος Καθηγητής Γάλλος Παρίσης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Ο Δρ. Παρίσης Γ. Γάλλος γεννήθηκε στις Σέρρες (1984) και το 2006 αποφοίτησε από το Τμήμα Νοσηλευτικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών. Το 2008 έλαβε Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης «Πληροφορική της Υγείας» και μέχρι τώρα έχει σχετικό επιστημονικό έργο. Το 2016 αναγορεύτηκε Διδάκτορας (Ph.D.) του τμήματος Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ με γνωστικό αντικείμενο «Πληροφορική της Υγείας» με προσανατολισμό στον τομέα της «Κινητής Υγείας». Εργάζεται ως ειδικός επιστήμονας και Ακαδημαϊκός Υπότροφος στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Έχει εργαστεί στο παρελθόν ως Ακαδημαϊκός υπότροφος του Τμήματος Πληροφορικής με Εφαρμογές στην Βιοιατρική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, του Τμήματος Νοσηλευτικής του ΕΚΠΑ, του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και ως ειδικός επιστήμονας στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου από το 2008 έως το 2010. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν Εφαρμογές Πληροφορικής της Υγείας, Κινητή Υγεία, Τεχνολογίες Μεγάλων Δεδομένων στην Υγεία, Αξιολόγηση τεχνολογίας στην Υγεία, Βιοστατιστική και ανάλυση δεδομένων υγείας. Ο Παρίσης έχει επίσης εμπειρία σε Ευρωπαϊκά Ερευνητικά Προγράμματα και είναι συγγραφέας αρκετών επιστημονικών δημοσιεύσεων. Επιπροσθέτως, είναι Συντάκτης (editor) και Κριτής (reviewer) σε συλλογικούς τόμους επιστημονικών δημοσιεύσεων και έχει επιτελέσει μέλος οργανωτικών και επιστημονικών επιτροπών διεθνών και εθνικών επιστημονικών συνεδρίων. Από το 2007, έχει αρκετά μεγάλη διδακτική εμπειρία στα αντικείμενα της Πληροφορικής της Υγείας, των Πληροφοριακών Συστημάτων Υγείας και Νοσοκομείων, της Τηλεϊατρικής και της Βιοστατιστικής. Τέλος, είναι Publications Officer στην European Federation of Meical Informatics, είναι αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Βιοϊατρικής Πληροφορικής και Πληροφορικής της Υγείας και μέλος του ΔΣ της Εταιρίας Νοσηλευτικών Σπουδών.

Ο Αθανάσιος Καλλιπολίτης είναι υποψήφιος Διδάκτορας του τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων και μέλος του Εργαστηρίου Υπολογιστικής Βιοϊατρικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Είναι πτυχιούχος του του τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στα πεδία της Μηχανικής Όρασης, της Εξόρυξης Δεδομένων και της Μηχανικής Μάθησης. Το αντικείμενο της έρευνας του εστιάζεται στην Ψηφιακή Παθολογία και πιο συγκεκριμένα στην επεξεργασία, ανάλυση και διαχείριση ιατρικών εικόνων.

Ο Διονύσιος Κουλούρης αποφοίτησε από το τμήμα Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών το 2020. Είναι υποψήφιος Διδάκτορας του τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά και εργάζεται ως μηχανικός λογισμικού και έρευνας. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα στα πλαίσια της διατριβής του έχουν ως κέντρο την απομακρυσμένη υποστήριξη ασθενών και την βελτίωση ποιότητας ζωής μέσω προηγμένων τεχνολογιών αλληλεπίδρασης ανθρώπου και μηχανής.

Η Μελίνα Τζιομάκα είναι υποψήφια Διδάκτωρ του τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων και μέλος του Εργαστηρίου Υπολογιστικής Βιοϊατρικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών με κατεύθυνση την Πληροφορική και τα Υπολογιστικά Μαθηματικά. Το 2021 αποφοίτησε από το δι-ιδρυματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη» του τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και του Ινστιτούτου Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος». Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στα πεδία της μηχανικής μάθησης και υπολογιστικής όρασης για την επεξεργασία και ανάλυση εικόνας. Θέμα της διδακτορικής της διατριβής είναι τα «Μοντέλα Βαθιάς Μηχανικής Μάθησης για τη Διάγνωση Ασθενών από Δεδομένα Υγειονομικής Περίθαλψης».

Ο Ελευθέριος Βούζης είναι υποψήφιος Διδάκτορας του τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων και μέλος του Εργαστηρίου Υπολογιστικής Βιοϊατρικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Εργάζεται ως μηχανικός Μηχανικής Μάθησης και Τεχνητής Νοημοσύνης και είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με ειδίκευση στα Υπολογιστικά Μαθηματικά. Το 2022 αποφοίτησε από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα “Πληροφοριακά Συστήματα και Υπηρεσίες” με ειδίκευση στα Μεγάλα Δεδομένα και Αναλυτική, του τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στα πεδία της Μηχανικής Μάθησης, Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας και Τεχνητής Νοημοσύνης.

Ο Αργύριος Ζαφειρίου είναι υποψήφιος Διδάκτορας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων και μέλος του Εργαστηρίου Υπολογιστικής Βιοϊατρικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Το 2020 ο Αργύριος απέκτησε το πτυχίο του στα «Μαθηματικά» με ειδίκευση στη Στατιστική και Επιχειρησιακή Έρευνα από το Μαθηματικό τμήμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 2022 αποφοίτησε από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Τεχνητή Νοημοσύνη» που προσφέρεται από κοινού από το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και το Ινστιτούτο Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος». Επί του παρόντος εργάζεται ως «Μηχανικός Έρευνας και Ανάπτυξης» κυρίως σε έργα Μηχανικής Μάθησης και Επεξεργασίας Φυσικής Γλώσσας. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη Μηχανική Μάθηση και την Επεξηγήσιμη Τεχνητή Νοημοσύνη.

Η παρακολούθηση γίνεται αποκλειστικά από το Διαδίκτυο μέσω απλού εκπαιδευτικού λογισμικού (πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης), παρέχεται ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και συνεχής εκπαιδευτική υποστήριξη. Από τη στιγμή που ένας υποψήφιος γίνεται δεκτός στο πρόγραμμα δημιουργείται λογαριασμός χρήστη στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και δίνεται πρόσβαση στα επιμέρους σεμινάρια της εκπαιδευτικής ενότητας της επιλογής του. Στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης αναρτάται το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού και κοινοποιούνται τα στοιχεία επικοινωνίας του υπεύθυνου διδάσκοντα. Ο εκπαιδευόμενος έχει πρόσβαση στην πλατφόρμα, οποιαδήποτε στιγμή και από οπουδήποτε έχει σύνδεση internet.

Το εκπαιδευτικό υλικό του σεμιναρίου περιλαμβάνει πακέτα ψηφιακού περιεχομένου scorm, ηλεκτρονικές σημειώσεις με θεωρία και παραδείγματα (σε μορφή pdf με δυνατότητα αποθήκευσης και εκτύπωσης, ώστε να είναι εφικτή η μελέτη και offline), καθώς και online τεστ – αυτοαξιολόγησης και τεστ τελικής εξέτασης – με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σωστό-λάθος.

Προϋπόθεση για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης είναι η επιτυχής ολοκλήρωση της εξεταστικής διαδικασίας για το σύνολο των επιμέρους σεμιναρίων της Εκπαιδευτικής Ενότητας “Πληροφορική και Ψηφιακός Μετασχηματισμός στην Υγεία (Informatics and Digital Transformation in Healthcare)”.

Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος:

Αν. Καθηγητής Ευάγγελος Σακκόπουλος

Εκπαιδευτές

Αν. Καθηγητής Ευάγγελος Σακκόπουλος, Δρ. Μερσίνη Πάσχου, Δρ. Εμμανουήλ Ζούλιας

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:
– Να περιγράφουν τα πλεονεκτήματα και προκλήσεις των ηλεκτρονικών πλατφορμών και συστημάτων υγείας.
– Αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα και να σχεδιάζουν εφαρμογές με ηλεκτρονικές πλατφόρμες τεχνολογιών Διαδικτύου για υπηρεσίες υγείας.
– Περιγράφουν τις βασικές υπηρεσίες από δημοφιλείς ηλεκτρονικές πλατφόρμες και συστήματα υγείας.
– Περιγράφουν και διαχειρίζονται τη διαδικασία προμήθειας ηλεκτρονικών πλατφορμών και συστημάτων υγείας
– Να κατασκευάζουν μικρής κλίμακας εφαρμογές και βάσεις δεδομένων με τους αναγκαίους αυτοματισμούς τους.
– Να αναπτύσσουν και να διαχειρίζονται σύστημα CMS

Το σεμινάριο αποτελείται από τις παρακάτω ενότητες:

– Εισαγωγή στην οργάνωση και λειτουργία του Διαδικτύου
– Εισαγωγή στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες με Ανοικτές Τεχνολογίες Διαδικτύου
– Εισαγωγή στις τεχνικές ανάπτυξης με ηλεκτρονικές πλατφόρμες Διαδικτύου
– Ηλεκτρονικές πλατφόρμες και συστήματα ανάπτυξης και διαχείρισης περιεχομένου υγείας (CMS)
– Ηλεκτρονικές πλατφόρμες για διαχείριση ιστοχώρου και περιεχομένου (κλινικής, ιατρείου, πληροφοριακή πλατφόρμας υγείας)
– Ηλεκτρονικές πλατφόρμες και συστήματα διαχείρισης δραστηριοτήτων παροχής υπηρεσιών υγείας
– Ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαχείρισης νοσηλευτικού υλικού
– Ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαχείρισης ραντεβού
– Ηλεκτρονικές πλατφόρμες συμμόρφωσης λήψης φαρμάκων

Επιπλέον περιλαμβάνονται :

-Εισαγωγή σε άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες για διαχείριση εφαρμογών που βασίζονται σε φόρμες, εφαρμογής επιχειρησιακής λογικής και συνεργατικότητα (collaborative tools)
-Διαχείριση προμήθειας και ενεργοποίηση ηλεκτρονικών πλατφόρμων υγείας

Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος Αναπληρωτής Καθηγητής  Ευάγγελος Σακκόπουλος, Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς στο αντικείμενο της Τεχνολογίας Εξατομικευμένου Λογισμικού. Έχει λάβει το Διδακτορικό Δίπλωμα του από το τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής, της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την Τεχνολογία Εξατομικευμένου Λογισμικού, Λογισμικό Εξατομικευμένης Ταυτοποίησης, Λογισμικό για φορητές συσκευές, Λογισμικό Ιστού, κ.α. Έχει περισσότερες από 60 δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά και συνέδρια με κρίση στα αντικείμενα αυτά. Έχει συμμετάσχει σε τεχνικές επιτροπές Ευρωπαϊκών Κανονισμών της ΕΕ για ζητήματα διαλειτουργικότητας. Έχει διδάξει σειρά μαθημάτων ως σε ελληνικά Πανεπιστήμια όπως Τεχνολογία Εξατομικευμένου Λογισμικού, Λογισμικό Μικροϋπηρεσιών και Εξειδικεύσεις Τεχνολογίας Λογισμικού (μεταπτυχιακά μάθηματα), Λογισμικό ως Υπηρεσία (SaaS), Αντικειμενοστραφή Προγραμματισμό (Java, κλπ), κ.α. Έχει επίσης συμμετάσχει σε σειρά ερευνητικών ευρωπαϊκών και εθνικών προγραμμάτων με εφαρμογές ΤΠΕ για διαλειτουργικότητα μεταξύ φορητών συσκευών, σε online υπηρεσίες, στην υγεία, στην εκπαίδευση, τον πολιτισμό, στη ναυτιλία κλπ.

Δρ. Εμμανουήλ Ζούλιας, ΕΔΙΠ Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήματος Νοσηλευτικής

Δρ. Μερσίνη Πάσχου, διδάσκουσα Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Τμήμα Εφαρμοσμένης πληροφορικής της υγείας & τηλεϊατρικής

Δρ. Αριστέα Κοντογιάννη, Τμήμα Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Πειραιώς

Ντοκούζης Ιάσων – Δημήτριος, μεταπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς

Η παρακολούθηση γίνεται αποκλειστικά από το Διαδίκτυο μέσω απλού εκπαιδευτικού λογισμικού (πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης), παρέχεται ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και συνεχής εκπαιδευτική υποστήριξη. Από τη στιγμή που ένας υποψήφιος γίνεται δεκτός στο πρόγραμμα δημιουργείται λογαριασμός χρήστη στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και δίνεται πρόσβαση στα επιμέρους σεμινάρια της εκπαιδευτικής ενότητας της επιλογής του. Στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης αναρτάται το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού και κοινοποιούνται τα στοιχεία επικοινωνίας του υπεύθυνου διδάσκοντα. Ο εκπαιδευόμενος έχει πρόσβαση στην πλατφόρμα, οποιαδήποτε στιγμή και από οπουδήποτε έχει σύνδεση internet.

Το εκπαιδευτικό υλικό του σεμιναρίου περιλαμβάνει πακέτα ψηφιακού περιεχομένου scorm, ηλεκτρονικές σημειώσεις με θεωρία και παραδείγματα (σε μορφή pdf με δυνατότητα αποθήκευσης και εκτύπωσης, ώστε να είναι εφικτή η μελέτη και offline), καθώς και online τεστ – αυτοαξιολόγησης και τεστ τελικής εξέτασης – με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σωστό-λάθος.

Προϋπόθεση για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης είναι η επιτυχής ολοκλήρωση της εξεταστικής διαδικασίας για το σύνολο των επιμέρους σεμιναρίων της Εκπαιδευτικής Ενότητας “Πληροφορική και Ψηφιακός Μετασχηματισμός στην Υγεία (Informatics and Digital Transformation in Healthcare)”.

Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος:

Καθηγήτρια Μαρία Βίρβου

Εκπαιδευτές

Καθηγήτρια Μαρία Βίρβου, Δρ. Κωνσταντίνα Χρυσαφιάδη, Δρ. Αριστέα Κοντογιάννη, Δημήτριος Παναγούλιας, Μαργαρίτης Καμίτσιος

Μετά την παρακολούθηση του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες θα μπορούν:

  1. Να ορίσουν και να εξηγήσουν τις βασικές έννοιες και την ορολογία της πληροφορικής.
  2. Να παρακολουθούν τις ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της Πληροφορικής, αναγνωρίζοντας τι θα τους αφορά.
  3. Να παρακολουθούν και να αξιολογούν τις ραγδαίες εξελίξεις στην Πληροφορική με την ενίσχυση της Τεχνητής Νοημοσύνης και να αναγνωρίζουν τι θα τους αφορά.
  4. Να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν διαφορετικούς τύπους συστημάτων πληροφορικής.
  5. Να αξιολογούν σε αρχικό επίπεδο την χρησιμότητα και καταλληλότητα των διαφορετικών τύπων συστημάτων Πληροφορικής στα διαφορετικά περιβάλλοντα εργασίας.
  6. Να αναγνωρίζουν και να εξηγούν τις διαφορετικές περιοχές της πληροφορικής και τις εφαρμογές τους.
  7. Να κατανοούν και να αξιολογούν σε αρχικό επίπεδο ηθικά, κοινωνικά και νομικά θέματα που σχετίζονται με την πληροφορική και την υγεία.
  8. Να αντιλαμβάνονται απλούς αλγορίθμους.
  9. Να χρησιμοποιούν τα προγράμματα MS-WORD, EXCEL και POWERPOINT για να δημιουργούν και να προσαρμόζουν βασικά έγγραφα, όπως αναφορές, διαγνώσεις και επιστολές.
  10. Να δημιουργούν υπολογιστικά φύλλα και παρουσιάσεις, τις οποίες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν για διάφορους σκοπούς, από την ανάλυση δεδομένων έως την παρουσίαση της εργασίας τους, με χρήση του EXCEL.
  11. Να εφαρμόζουν προηγμένες λειτουργίες μορφοποίησης στο POWERPOINT, οι οποίες θα τους επιτρέψουν να δημιουργούν οπτικά ελκυστικές και ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις.
  12. Να βελτιώσουν την οργάνωση των εγγράφων τους και των κεμένων τους με χρήση του WORD.
  13. Να χρησιμοποιούν όλα τα παραπάνω εργαλεία σε συνεργασία του ενός με το άλλο, ώστε να δημιουργούν πιο ολοκληρωμένες εργασίες αναφορών, υπολογισμών και παρουσιάσεων

Α. Πρακτικό μέρος

MS-Office:

  1. Εισαγωγή στο MS-Office: Διαχείριση αρχείων στα Windows, Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power Point.
  2. Διαχείριση αρχείων: Δημιουργία, αντιγραφή, αποκοπή, επικόλληση, μεταφορά, διαγραφήαρχείων.

Microsoft Word:

  1. Εισαγωγή στο Word: πλοήγηση στη διεπαφή, δημιουργία ενός νέου εγγράφου, αποθήκευση και άνοιγμα αρχείων.
  2. Βασική μορφοποίηση: αλλαγή στυλ και μεγέθους γραμματοσειράς, προσαρμογή διαστήματος γραμμών, χρήση πλάγιας και έντονης γραμματοσειράς.
  3. Διάταξη σελίδας: προσαρμογή περιθωρίων, δημιουργία επικεφαλίδων και υποσέλιδων, χρήση αλλαγών σελίδας, δημιουργία λιστών, στοίχιση κειμένου.
  4. Προσθήκη εικόνων: εισαγωγή και αλλαγή μεγέθους εικόνων, μορφοποίηση εικόνων, προσθήκη λεζάντας.
  5. Πίνακες: δημιουργία και μορφοποίηση πινάκων, ταξινόμηση δεδομένων, χρήση τύπων δεδομένων.
  6. Στυλ και θέματα: εφαρμογή στυλ σε κείμενο, δημιουργία προσαρμοσμένων θεμάτων, χρήση προτύπων.
  7. Εύρεση και αντικατάσταση: αναζήτηση και αντικατάσταση κειμένου σε ένα έγγραφο.
  8. Εκτύπωση εγγράφου: επιλογή στοιχείων για εκτύπωση, χρήση προεπισκόπησης εκτύπωσης, επιλογή εκτύπωσης.

Microsoft Excel:

  1. Εισαγωγή στο Excel: Πλοήγηση στη διεπαφή, δημιουργία ενός νέου φύλλου εργασίας, αποθήκευση και άνοιγμα αρχείων.
  2. Βασικές λειτουργίες: Εισαγωγή δεδομένων στο Excel, Μορφοποίηση κελιών, αντιγραφή, επικόλληση, αποκοπή και διάταξη (sorting) δεδομένων.
  3. Βασικοί υπολογισμοί: Βασικές αριθμητικές πράξεις και χρήση του αυτόματου υπολογισμού.
  4. Αναφορές κελιών: Σχετικές και απόλυτες αναφορές.
  5. Χρήση συναρτήσεων: Βασικές συναρτήσεις SUM, AVERAGE, and COUNT.
  6. Δημιουργία απλού γραφήματος: Δημιουργία και μορφοποίηση διαγραμμάτων, χρήση τύπων διαγραμμάτων όπως διαγράμματα πίτας και διαγράμματα μπάρας.
  7. Διαχείριση αρχείων: Επεξεργασία και διαχείριση αρχείων κειμένου σε μορφή CSV (Comma Separated Values) ή TXT (Text).
  8. Συνεργασία με άλλα προγράμματα: Αντιγραφή και επικόλληση δεδομένων, ενσωμάτωση, εισαγωγή, εργαλεία συνεργασίας.

Microsoft PowerPoint:

  1. Εισαγωγή στο PowerPoint: Πλοήγηση στη διεπαφή, δημιουργία μιας νέας παρουσίασης, αποθήκευση και άνοιγμα αρχείων.
  2. Βασική διάταξη διαφανειών (slide layout):Προσθήκη και μορφοποίηση κειμένου.
  3. Εργασία με εικόνες: Εισαγωγή και μορφοποίηση εικόνων με χρήση Picture Tools.
  4. Μεταβάσεις διαφανειών: προσθήκη μεταβάσεων διαφανειών, animations.
  5. Σχέδιο και θέματα: Πρότυπα και θέματα σχεδίασης, προσαρμογή φόντου διαφανειών.
  6. SmartArt: Χρήση γραφικών SmartArt για οπτική αναπαράσταση πληροφοριών.
  7. Βίντεο, ήχος, προχωρημένα εργαλεία παρουσίασης: εισαγωγή και μορφοποίηση αρχείων βίντεο και ήχου, χρήση υπερσυνδέσμων.

Β. Θεωρητικό μέρος

  1. Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφορικής και τις εφαρμογές της στην καθημερινή ζωή και τον εργασιακό τομέα.
  2. Λογισμικό, Υλικό και δεδομένα.
  3. Λειτουργικά Συστήματα (Windows, Unix).
  4. Τεχνολογία Λογισμικού και κύκλος ζωής λογισμικού (Μοντέλο Καταρράκτη, Agile).
  5. Ανάλυση απαιτήσεων και σχεδίαση λογισμικού.
  6. Αντικειμενοστρεφής τεχνολογία και
  7. Προγραμματισμός και Γλώσσες Προγραμματισμού (C, Python κ.α).
  8. Αλγοριθμική προσέγγιση (Λογικά διαγράμματα, ψευδογλώσσα).
  9. Πληροφοριακά συστήματα και ERP (SAP κ.α).
  10. Διαδίκτυο, παγκόσμιος ιστός και διαδίκτυο των πραγμάτων.
  11. Διαδικτυακές πλατφόρμες για τηλεσυνεδρίες και εκπαίδευση (MS-TEAMS, Webex, E-Class, Moodle).
  12. Βάσεις Δεδομένων και Μεγάλα Δεδομένα (Big Data Analytics).
  13. Συστήματα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων (Oracle, MySQL).
  14. Η γλώσσα ερωτήσεων
  15. Τεχνητή Νοημοσύνη και ρομποτικές εφαρμογές.
  16. Μηχανική Μάθηση, Νευρωνικά δίκτυα και εφαρμογές.
  17. Έμπειρα Συστήματα και Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων.
  18. Αυτόνομο Λογισμικό και επίπεδα ανθρώπινου ελέγχου.
  19. Εξατομίκευση λογισμικού με παραδείγματα σε Κοινωνικά δίκτυα, ηλεκτρονικές αλληλεπιδράσεις.
  20. Νέες εξελίξεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη, πλεονεκτήματα και προκλήσεις.
  21. Chat-GPT και μεγάλα μοντέλα γλώσσας.
  22. Κίνδυνοι και ασφάλεια.
  23. Ηθική στην Πληροφορική, ιδιωτικότητα δεδομένων και GDPR.
  24. Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή.
  25. Συστήματα διεπαφής με τους χρήστες, Εμπειρία Χρηστών (UX/UI).

Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη Καθηγήτρια Μαρία Βίρβου, Πρόεδρος Τμήματος Πληροφορικής, Πανεπιστημίου Πειραιώς
Η Μαρία Βίρβου είναι Καθηγήτρια Α’ βαθμίδας στο Τμήμα Πληροφορικής Πανεπιστημίου Πειραιώς και Πρόεδρος του Τμήματος, Διευθύντρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Πληροφορική, Διευθύντρια του Ερευνητικού εργαστηρίου «Τεχνολογία Λογισμικού». Αποφοίτησε από το Μαθηματικό Τμήμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, απέκτησε το Master of Science από το University College London του Πανεπιστημίου του Λονδίνου της Μεγάλης Βρετανίας και το Διδακτορικό Δίπλωμα από το University of Sussex της Μεγάλης Βρετανίας στην Τεχνητή Νοημοσύνη και Τεχνολογία Λογισμικού με υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών. Είναι Editor-in-Chief της σειράς βιβλίων του Springer “Learning and Analytics in Intelligent Systems” και «Αrtificial Intelligence- Enhanced Software Engineering”. Διετέλεσε Editor-in Chief για Computer Science του διεθνούς περιοδικού SpringerPlus και Associate Editor του διεθνούς περιοδικού Knowledge and Information Systems. Έχει διατελέσει ή διατελεί Γενική Πρόεδρος / Πρόεδρος Επιστημονικής Επιτροπής / Προσκεκλημένη Ομιλήτρια σε περισσότερα από 30 διεθνή συνέδρια υψηλού κύρους με πιο πρόσφατα το 11th IEEE Intelligent Information Systems and Applications 2022 (Γενική συν-Πρόεδρος), το 23rd Annual ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE 2018, Larnaca, Cyprus, July 02-04, 2018 (Προσκεκλημένη κεντρική ομιλήτρια), το 29th ΙΕΕΕ International Conference on Tools with Artificial Intelligence 2017, Boston, USA (Program Chair). Έχει διατελέσει επιμελήτρια (editor) σε 35 διεθνείς συλλογικούς τόμους βιβλίων ή Proceedings ΔιεθνώνΣυνεδρίων.

Έχει συγγράψει 4 βιβλία και 5 μονογραφίες οι οποίες έχουν εκδοθεί από τον διεθνή ακαδημαϊκό εκδοτικό οίκο Springer. Είναι συγγραφέας περισσότερων από 400 εργασιών σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά ή συλλογικούς τόμους βιβλίων ή πρακτικά διεθνών συνεδρίων. Έχει επιβλέψει 12 διδάκτορες, οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει τα διδακτορικά επιτυχώς και πολλοί εξ αυτών ακολουθούν ήδη επιτυχή ακαδημαϊκή καριέρα σε Ελληνικά ΑΕΙ. Διδάσκει στα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα, επί σειρά ετών, τα μαθήματα Τεχνολογία Λογισμικού, Σύγχρονα Θέματα Τεχνολογίας Λογισμικού και Λογισμικό Κινητών Συσκευών, Εκπαιδευτικό Λογισμικό, Αλληλεπίδραση Ανθρώπου- Υπολογιστή, Γλώσσες Προγραμματισμού και Μεταγλωττιστές, Τεχνολογίες Εξατομίκευσης Λογισμικού, Μοντελοποίηση Χρηστών, Προσαρμοστικά Συστήματα Διδασκαλίας, Εμπειρία Χρηστών στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Έχει λάβει τιμητικό βραβείο από την UNESCO για την εξέχουσα συνεισφορά της στην Επιστήμη των Υπολογιστών. Έχει λάβει βραβεία καλύτερων εργασιών σε διεθνή έγκριτα συνέδρια. Ακόμα έχει λάβει δύο φορές το 1ο βραβείο από το Κέντρο Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς για τις πολυπληθέστερες ποιοτικές δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά των Καθηγητών του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Σύμφωνα με το Ακαδημαϊκό εργαλείο της Μicrosoft Academic Search, που αναλύει τα δεδομένα από 262.751.231συγγραφείς, η ίδια κατατάσσεται 1η συγγραφέας στην παγκόσμια κατάταξη στην επιστημονική περιοχή «Εκπαιδευτικό Λογισμικό». Ακόμα, η ίδια κατατάσσεται 1η συγγραφέας στην παγκόσμια κατάταξη ως προς τις δημοσιεύσεις στις επιστημονικές περιοχές «Κινητά Συγγραφικά Εργαλεία», «Ευφυής βοήθεια». Επιπροσθέτως, στην παγκόσμια κατάταξη η ίδια συγκαταλέγεται στους 40 κορυφαίους επιστήμονες σε ολόκληρη την περιοχή της Πληροφορικής «Πολυμέσα», ως προς τις δημοσιεύσεις (από 979.432 δημοσιεύσεις, 8.626.011 ετεροαναφορές, 1.600.000 συγγραφείς), συγκαταλέγεται στους 50 κορυφαίους επιστήμονες ως προς τις δημοσιεύσεις σε ολόκληρη την περιοχή της Πληροφορικής «Συστήματα Διεπαφής με τους χρήστες» (από 176.156 δημοσιεύσεις, 3.462.738 ετεροαναφορές) και ακόμα συγκαταλέγεται στους 65 κορυφαίους επιστήμονες σε ολόκληρη την περιοχή της Πληροφορικής «Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή» (από 538.396 δημοσιεύσεις, 6.497.244 ετεροαναφορές). Η ίδια συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων 2% επιστημόνων Τεχνητής Νοημοσύνης με την μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως σύμφωνα με την παγκόσμια κατάταξη ( Ioannidis, J. P., Boyack, K. W., & Baas, J. (2020) “Updated science-wide author databases of standardized citation indicators”, PLoS Biology, 18(10), e3000918).

Η παρακολούθηση γίνεται αποκλειστικά από το Διαδίκτυο μέσω απλού εκπαιδευτικού λογισμικού (πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης), παρέχεται ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και συνεχής εκπαιδευτική υποστήριξη. Από τη στιγμή που ένας υποψήφιος γίνεται δεκτός στο πρόγραμμα δημιουργείται λογαριασμός χρήστη στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και δίνεται πρόσβαση στα επιμέρους σεμινάρια της εκπαιδευτικής ενότητας της επιλογής του. Στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης αναρτάται το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού και κοινοποιούνται τα στοιχεία επικοινωνίας του υπεύθυνου διδάσκοντα. Ο εκπαιδευόμενος έχει πρόσβαση στην πλατφόρμα, οποιαδήποτε στιγμή και από οπουδήποτε έχει σύνδεση internet.

Το εκπαιδευτικό υλικό του σεμιναρίου περιλαμβάνει πακέτα ψηφιακού περιεχομένου scorm, ηλεκτρονικές σημειώσεις με θεωρία και παραδείγματα (σε μορφή pdf με δυνατότητα αποθήκευσης και εκτύπωσης, ώστε να είναι εφικτή η μελέτη και offline), καθώς και online τεστ – αυτοαξιολόγησης και τεστ τελικής εξέτασης – με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σωστό-λάθος.

Προϋπόθεση για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης είναι η επιτυχής ολοκλήρωση της εξεταστικής διαδικασίας για το σύνολο των επιμέρους σεμιναρίων της Εκπαιδευτικής Ενότητας “Πληροφορική και Ψηφιακός Μετασχηματισμός στην Υγεία (Informatics and Digital Transformation in Healthcare)”.

Κύλιση στην κορυφή